TILLBAKA
Manifesto

Art & Culture

Förmågan att föreställa sig framtiden, att se bortom gränserna och över hinder, att hitta en gemensam grund inom tillsynes vitt skilda områden genom kreativitet och uppfinningsrikedom. Det är detta som alltid har gjort vårt land, Italien, till en grogrund för nya visioner av världen.

 

Den här andan, som vägledde Luigi Lavazza när han tog fram sin blandning, är samma anda som uttrycks i de stora konstnärernas verk. De visionärer som vet hur man ser och beskriver förändring innan någon annan ser det. Lavazzas engagemang för konst är en önskan att hålla denna anda vid liv.

 

Den första satsningen var att utforska den, vid den tiden, okända reklamens värld.

Därför inleddes ett samarbete med Armando Testa, som förde Lavazza, som redan var på plats under den första upplagan av tv-showen ”Carosello” år 1957, till frontlinjen av reklamgrafiken tack vare animeringen av minnesvärda figurer som den vackra Carmencita och gangstern Caballero.

 

 

År 1992 blev projektet den mest ikoniska yttringen för varumärkets filosofi och en ny identitet hade skapats: Lavazza-kalendern. Helmut Newton, David LaChapelle, Annie Leibovitz och Steve McCurry: detta är bara några av de viktigaste namnen som har tillfört sin inspiration till det här projektet. Ett projekt som pågått i över tjugo år.

 

Art & Culture - Manifesto
Art & Culture - Manifesto

 

Under årens lopp har dock koncernens engagemang inte bara fokuserat på konstnärlig produktion utan även på att stödja den. Lavazza ingår nu i partnerskap med de viktigaste internationella konstinstitutionerna, som Guggenheim-museet i New York, Peggy Guggenheim-samlingen i Venedig, de venetianska stadsmuseerna och det statliga museet Ermitaget i Sankt Petersburg, Ryssland.

 

Vi har hittat några andra artiklar som du kanske kan vara intresserad av ...

MAGAZINE
New York Guggenheim öppnar sina dörrar för Visionaries

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
Drottning Nefertari reser sig igen på Eremitaget i Sankt Petersburg

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
Lisa Hoke färgar Lavazzas huvudkontor, Nuvola med sin kreativa konst

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
”Luce Filante” lyser upp Guggenheim-museet i Venedig

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
Mannen bakom TOILETPAPER: Maurizio Cattelan

Open Art

UPPTÄCK MER