TILLBAKA
10 minuti
Open Art

Lisa Hoke färgar Nuvola med sin konst

Publicerat den 24 april 18

Hon kom från New York och för sitt första arbete i Italien gav vi henne en stor vit vägg på bottenvåningen i Nuvola och massor av lådor med fulla och tomma kaffeförpackningar.

 

Lisa Hoke är en amerikansk konstnär som är känd för sina stora installationer i starka färger och målningar som inte begränsas av sina ramar. Hon har accepterat att arbeta för oss på vårt huvudkontor där hennes verk ”Dolce Croma” visas.

 

När hon färdigställt sitt konstverk intervjuade vi henne. Detta är vad hon sade om sitt samarbete med Lavazza. 

 

Så Lavazza kontaktade dig helt oväntat med sitt önskemål om Nuvola. Hur tog du dig an utmaningen?

 

Jag tyckte verkligen att det var intressant direkt från starten och jag började undersöka företaget: historien, det nya huvudkontoret, hållbarhet, kaffet, familjeursprunget ... samarbetena med konstnärer, och jag förstod omedelbart att detta var en utmanande miljö, som kan ha förmågan att inspirera andra. Jag blev positivt överraskad av det faktum att jag inte blev ombedd att skapa en inramad målning utan en skapelse tänkt speciellt för deras nya showroom. Då visste jag att det skulle gå bra!

 

Projektet berör alla de element jag älskar: ett fantastiskt team som kan ge mig stöd, stora ytor och all konstnärlig frihet jag behöver för att arbeta. Jag hade tänkt åka dit med sax och häftapparat i hand, med sex till åtta veckor på mig att bygga allt på plats, utan förseningar.

 

Men när jag kom till Nuvola fanns alla tänkbara förpackningsmaterial redan på plats. Stora rullar av folie som använts för kaffeförpackningar; lådor med tryckta paket som måste sättas ihop; hundratals olika burkar; och färgglada kaffekapslar, både fulla och tomma! Wow.

 

Trappor, ställningar, bord, verktyg, allt jag behövde för att börja mitt arbete fanns redan där. Detta innebar att jag hade min konstnärliga frihet redan från början, jag kunde inrikta mig enbart på skapande.

 

”Dolce Croma” skulle inte ha funnits utan engagemanget hos alla dessa personer inblandade i projektet. Deras hjälp var avgörande, från början till slut.    

 

04-Lavazza-Magazine-articolo-Open-Art-Lisa_Hoke-img02-dx-v2
04-Lavazza-Magazine-articolo-Open-Art-Lisa_Hoke-img02-dx

 

– Hur uppkom idén att använda Lavazza-paket och hur fick du liv i dem?


Lavazza gav mig idén att använda deras förpackningar för en tillbakablick i företagets historia och en inblick i dess framtid. Mina tidigare vägginstallationer har skapats med hjälp av kasserade delar av återvunnen kartong. På detta sätt hade materialet ett element av oförutsägbarhet och slumpmässighet. Jag gillade idén med den här nya utmaningen som kom från den enorma mängden tryckt material.

 

Det var först efter att jag börjat arbeta med det dagligen som jag började få en känsla för materialet. Jag använde tunna band för att måla på väggarna, för att skapa en bas av en bild i rörelse. Jag hade två assistenter som var tvungna att klippa och klippa i sex veckor. Klippandet och samlingen av färger gav mig en palett att börja arbeta med.  Därifrån kunde jag ändra färgsammanhang och använda det till att utveckla nya rytmer och teman.

 

Jag blev lika överraskad som de andra när jag märkte att ju mindre bitarna var och ju mer jag vek och manipulerade dem, desto spontanare framkom formerna.

 

Dessa klipptes, limmades, häftades och säkrades sedan. Ett av de bästa ögonblicken var att borra fast och säkra Lavazza-kaffeburkarna direkt på väggen. Genom detta skapade de en båge, som perfekt kompenserade vinylen, aluminiumet och kartongen. 

 

 

 

Resultatet kommer från unika och komplexa förpackningar, de lokala färgerna och egenskaperna jag hämtade inspiration från, valet av dem och anpassningen av dem till min egen personliga vision. Medan jag delade upp dem efter färg, fick jag möjlighet att observera varje element, centimeter för centimeter. Jag befriade dem från sin ursprungliga funktion, förvandlade dem till element som bildade något nytt, tvingade dem till handling.

 

Den allmänna strukturen är abstrakt. Men i det övre vänstra hörnet av konstverket framträder den diskreta närvaron av ett träd. Den obegränsade inspiration som jag fick från den fantastiska produktdesignen gav grunden, utgångspunkten för projektet.

 

En av de mest engagerande delarna av mitt dagliga arbete med Lavazza var att omfamna detta konstverk som verkade ta form i slow motion. Ibland gick det mycket långsamt, men så plötsligt visade det sig vara nödvändigt. Varje kreativt beslut var knutet till föregående arbetsdag, medan det nu verkar vara ett enhetligt verk.

 

– Ditt verk för Nuvola kommer att ses av Lavazzas anställda varje dag. Vilket budskap vill du framföra till dem?

 

Jag har inget budskap. I stället hoppas jag att jag har skapat ett konstverk som bekräftar den fundamentala betydelsen jag fäster vid till synes enkla gester, som när de upprepas visar styrka och identitet.

 

Hemligheten, som avslöjas långsamt, är att betraktaren vet exakt lika mycket som jag vet: allt finns framför deras ögon. Deras arbete är också en del av mitt och våra historier förenas.

 

– Lisa, kan du rita det första du tänker på om vi säger ordet ”kaffe”?

 

Vi har hittat några andra artiklar som du kanske kan vara intresserad av ...

MAGAZINE
New York Guggenheim öppnar sina dörrar för Visionaries

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
Drottning Nefertari reser sig igen på Eremitaget i Sankt Petersburg

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
Lisa Hoke färgar Lavazzas huvudkontor, Nuvola med sin kreativa konst

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
”Luce Filante” lyser upp Guggenheim-museet i Venedig

Open Art

UPPTÄCK MER
MAGAZINE
Mannen bakom TOILETPAPER: Maurizio Cattelan

Open Art

UPPTÄCK MER