8 minuter

Nuvola Lavazza, företagets nya ledningscentrum är smart, innovativt och hållbart

2017-06-05 • Företag

Turin, maj 2017 – allt är klart: människor flyttar in i Nuvola och över 600 anställda blåser liv i Lavazzas nya huvudkontor på Via Bologna 32. De nya kontoren som designats av arkitekten Cino Zucchi representerar hjärtat av ett multifunktionellt kvarter på ungefär 18 500 m2 som kommer att ge ett nytt ansikte till Borgata Aurora-distriktet.

”Det finns verkligen entusiasm inför flytten till Nuvola Lavazza-byggnaden. Den fjärde generationen i familjen var drivkraften bakom projektet för att skapa Lavazzas nya visitkort till världen. Huvudkontoret är syntesen av hur vi ser ett modernt företag, nämligen ett manifest som kartlägger de många stadierna i vår historia – det förflutna, nutiden och framtiden – på ett språk som består av harmoniska och sammanhängande övergångar. Det är inte bara en förflyttning av skrivbord utan en acceleration mot en ännu mer integrerad dimension, mer utmanande och mer människocentrerad: en stimulerande, bekväm och tekniskt avancerad arbetsplats där människor kan arbeta tillsammans och där närmare förbindelser skapas mellan huvudkontoret i Turin och de drygt 90 länder där företaget är verksamt”, säger Giuseppe Lavazza, företagets vice vd.

Nuvola-byggnaden är nu redo att välkomna den stora familjen av Lavazza-anställda. Funktionsområden har utformats i samarbete med arbetsgrupper i en smart arbetsmiljö med innovativ inredning för att underlätta delning och effektivitet och för att ge komfort och välbefinnande. Över 90 % av utrymmet är öppet och erbjuder pausrum och mötesrum med den senaste tekniken för att enkelt kunna kontakta kollegor utomlands. Allt i Lavazza Nuvola-byggnaden främjar kreativitet och samarbete, både verkligt och virtuellt.

Flytten från de historiska byggnaderna på Corso Novara och Via Tollegno organiserades av Lavazza ur ett hållbart perspektiv, med hänsyn till områdets behov. Företagets matsal, inredning, kontorsmateriel, datorer och den tekniska utrustningen renoverades med en hel del intelligent design för att minimera miljöpåverkan: ungefär tre tusen föremål donerades till externa organisationer, bland annat till skolor och sjukhus. Till exempel fick Cottolengo-stiftelsen företagets matsal som kommer att användas för att stödja sociala verksamheter, församlingar, välgörenhetsorganisationer, civilskydd och brandkåren på flygplatsen i Caselle Torinese. Dessutom hade alla anställda möjlighet att till ett symboliskt pris köpa de föremål och möbler de var intresserade av, och intäkterna donerades till institutioner som valdes av de anställda själva under de kommande månaderna.

Flyttningen till Lavazza Nuvola underlättar också vissa personliga val för”hållbar rörlighet”. Anställda kan till exempel prenumerera på eller förnya årskort för kollektivtrafik till ett reducerat pris, eller utnyttja samåkning, det vill säga delning av privata bilar mellan en grupp anställda, med incitament för bästa ansträngningar. De kan även dra nytta av ett företagsgym med ett individuellt aktivitetsprogram, ett avkopplingsområde och en innovativ matsal och bistro som öppnas snart och kommer att vara tillgänglig för alla Lavazza-anställda, men också för allmänheten, med tre olika matområden som tillägnas gatumat, traditionell italiensk mat och ett gräsbevuxet område. Menyerna har utformats med livsmedelskvalitet och näringsbalans i åtanke, i samarbete med Slow Food.

Detta är det första viktiga steget i hela Nuvola-systemet. Lavazza Museum de La Centrale öppnas i början av 2018 och kommer att rymma gourmetrestaurangen Condividere by Lavazza, som skapats tillsammans med Ferran Adrià, med scenografi av Dante Ferretti och matlagning av Federico Zanasi. Det kommer att finnas ett evenemangsrum som rymmer upp till 1 000 personer, för utställningar, konserter och tillfälliga utställningar. Förutom Institutet för tillämpad konst och design – som öppnades 2013 och levandegörs av mer än 500 italienska och internationella kreativa yrkespersoner och konstnärer – kommer komplexet också att ha offentliga parkeringsplatser, en innergård och en arkeologisk zon med rester av en tidig kristen basilika från 300–400-talet e.Kr. som upptäcktes under utgrävningsarbetet.

”En ny, bekväm, teknisk och uppmärksam miljö, utformad för alla våra medarbetares välbefinnande: Lavazza Nuvola är allt detta och vi tror att det kan utgöra ett mervärde, inte bara för anställda inom Lavazza, utan för hela staden. Renoveringen av byggnader av historiskt och arkitektoniskt värde i ett avvecklat industriområde, som är strategiskt beläget i Turin och som varit vårt hem i över 120 år, betonar vikten av detta område i vårt företags historia”, säger Marco Lavazza, vice vd. ”Det nya Lavazza-huvudkontorets hållbara själ kom fram ur designfasen med ansökan om LEED GOLD-certifiering och uttrycks också av åtgärder som specifikt införts för våra medarbetare, till exempel genom avancerade mobilitetslösningar eller tanken att skapa värde genom att donera möbler och inredning till hedervärda syften. Lavazza Nuvola föddes och utvecklades inte bara för att förbättra arbetsmetoderna utan också livskvaliteten hos alla som arbetar med oss, som tack vare den tekniska innovationen av strukturen nu kommer att uppleva en större arbetsflexibilitet för en mer harmonisk balans mellan privatliv och arbetsliv.”

Det nya huvudkontoret är kandidat för LEED® GOLD-nivåcertifiering. LEED®, en akronym för ledarskap inom energi och miljödesign, är världens mest erkända certifiering av byggnaders energi- och miljöprestanda. Det är ett frivilligt mätsystem som utformats för att utvärdera både nya och befintliga kommersiella och tertiära byggnader samt bostadsbyggnader. Det nya företagsledningscentret har följt bestämmelserna i LEED®-protokollet, från val av plats till design, utförande (där 80 % återvanns) och övervakning efter anställning. Byggnaden utformades för att maximera komforten för Lavazzas anställda, för att spara energi och minska konsumtionen av dricksvatten.

Lavazza har också arbetat för att uppnå en papperslös miljö och öka medarbetarnas medvetenhet om digitala processer och en ansvarsfull användning av skrivare. Vi har bortskaffat och återvunnit över 45 ton papper under flytten endast genom att digitalisera våra arkiv. Hela projektet åtföljdes av en intensiv internkommunikationsstrategi som inleddes förra året för att informera och uppdatera medarbetare under förberedelserna inför flytten till Lavazza Nuvola-byggnaden. Vi fick även hjälp av interna ambassadörer som underlättade dialogen och identifierade de bästa lösningarna för att göra övergången till Lavazzas nya huvudkontor ännu effektivare.

LADDA NER
PDF JPG