Det var under en resa 1935 till Sydamerika som Luigi Lavazza uttryckte sin besvikelse när han såg hur alla kaffegrödor som inte hade sålts förstördes: en upplevelse som drabbade honom hårt och som i slutändan formade hans vision om hur affärsverksamhet bör bedrivas. Sedan dess har vi alltid noggrant uppmärksammat det ekonomiska, mänskliga, miljömässiga och kulturella arvet i de länder där vi arbetar. Under åren har detta översatts till konkreta åtgärder till stöd för producenter och deras lokalsamhällen, liksom genom meningsfull hjälp till organisationer som arbetar globalt. Hur gjorde vi det? Genom att dela vår vision och vårt engagemang med interna och externa intressenter.
Lavazzas mål är att skapa en kontinuerlig cykel där produkt- och processinnovation, kvalitativ spetskompetens och hållbarhet ger näring åt varandra. Detta är möjligt tack vare bidraget från alla de människor som samarbetar med oss för att fortlöpande finna förbättringar på vägen till hållbar tillväxt.