När reklam skapar historia

Lavazza har alltid varit ett företag med en innovativ inställning till reklam.

Den varumärkesbildstrategi som tillämpats under åren är en blandning av traditionell italiensk komedi och en ny och fräsch state of the art-vision.

Dag efter

dag

2005 - Today
Från tennisbanorna till smakernas värld, samtidigt som vi försöker nå de himmelska höjderna, alltid medvetna om vårt arv. Passionen för tennis, arbetet tillsammans med mästerkockarna, blandningarna som vinner hjärtan i USA och den ikoniska italienska Paradiso-sagan: hela Lavazza-rikedomen i en rad framgångsrika reklamkampanjer.
2017
Born Social 1895

Den nya Born Social-annonsen firar den dryck som bäst representerar Italien och den italienska livsstilen världen över. Som Luigi Lavazza uttryckte det: ”Kaffe är inte bara något man dricker, inte bara en kopp kaffe, utan ett sätt för oss att umgås.” Det är därför Born Social-annonsen fokuserar på det italienska kaffets universella natur, dess förmåga att sammanföra människor och vikten av att umgås. Den italienska kaffekulturen porträtteras i olika möten som hela världen känner igen.
2016
En ny stjärna i Paradiso

Vinden av förändring blåser i Paradiso, tack vare en ny levnadsglad kändis, den italienska komikern Maurizio Crozza. En bisarr arkitekt som vill förnya hela himlen och en kinesisk mogul som vill köpa himlen, är bara några av de karaktärer han spelar i Paradiso-kampanjen.
2016

I’m back: Andre Agassis återkomst


I’m back-kampanjen markerar Andre Agassis officiella comeback i US Open, i en välgörenhetsroll tillsammans med Lavazza, en Grand Slam-partner. En innovativ kampanj med så många som 150 Agassi-kopior i 80-talsstil som promenerar runt på gatorna i New York City och en flashmob med 150 Agassis. I’m back-kampanjens video sändes och en online-plattform inrättades för att förmedla nyheten om spelarens comeback och Lavazzas närvaro vid alla fyra Grand Slam-turneringarna.

2015
There’s more to taste

There’s more to taste är en inbjudan adresserad till kaffeälskare från 2015 års internationella kampanj i samband med Lavazzas 120-årsjubileum. Annonsen, som skapades av Jean-Pierre Jeunet (regissören av Amélie), berättar historien om hur företagets grundare, Luigi Lavazza, for iväg för att upptäcka kaffeodlande länder och hur han började utveckla blandningskonsten. Sergio Castellitto gör en enastående prestation som berättarröst och i slutscenen reciterar han orden som inspirerade den unga och begåvade entreprenören Luigi Lavazza: ”I livet finns det alltid något mer att upptäcka.”
2014
From Italy with passion

From Italy with passion är den internationella kampanjen som är tillägnad Lavazzas A Modo Mio. Kampanjen berättar historien om en italiensk barista som ger sig iväg med en kopp på en bricka när han hör en Lavazza A Modo Mio-kaffemaskin slås på. Han jobbar på kaféet på San Tommaso 10 i Turin, Italien, där Lavazzas historia började 1895. Baristan vandrar sedan genom olika italienska städer, samlar på sig erfarenheter, leenden och smaker som är typiska för Bel Paese, tills han bokstavligt talat sprider dessa värden till hem världen över.
2013

Buongiorno America!


Det finns inget bättre sätt att vakna och säga ”god morgon” på, än med ett utsökt italienskt Lavazza-kaffe. Och inte bara i Italien. Sedan september 2013, har passionen för kaffe och italiensk excellens också nått amerikanska hem med ett nytt sortiment av blandningar. Buongiorno America: there’s a new coffee in town är reklamkampanjen som lanserades i stora amerikanska magasin, tidningar och på webbplatser.

2012

Bakom förklädet

 

Lavazza bekräftar sitt samarbete med enastående köksmästare för gastronomiska projekt av högsta kvalitet: Massimo Bottura, Antonino Cannavacciuolo och Davide Oldani är stjärnorna i en serie videoklipp online, ”Samtal om smak och design runt en kopp kaffe”, där de berättar om sina olika och personliga förhållningssätt till A Modo Mio-blandningarna.

2012

Välkommen Enrico


Paradiso-kampanjen uppdateras än en gång och välkomnar Enrico Brignano in i sitt himmelska landskap. Det är stjärnans första framträdande som produktambassadör i en tv-annons. Brignano som är i toppen av sin karriär, lägger till en ny, fräsch dimension som driver den naturliga utvecklingen av Italiens mest långvariga och mest omtyckta tv-kampanj.

2005

Carmencita 2.0


Carmencita återvänder till den lilla skärmen med en kultförklarad komediserie i 12 avsnitt. Serien som är djärv, ironisk och full av personlighet och humor är ett originellt och effektivt sätt att öka medvetenheten om varumärket. Det icke-kommersiella sammanhanget gör det bara ännu mer värdefullt. Den stödde också lanseringen av Carmencita-blandningen.

Nya mål
1980-1999
Lavazza satsar utanför Italien och tar med sig sitt budskap till världen: ett budskap som levereras av ikoniska stjärnor som Luciano Pavarotti, Monica Vitti och Mariagrazia Cucinotta.
1995
Paradiso-kampanjen

Kaffe gör allt bättre – till och med himlen. Detta är grundtanken bakom den nya Paradiso-kampanjen med Tullio Solenghi och Riccardo Garrone i huvudrollen som aposteln Petrus. Regissörerna inkluderar Gabriele Salvatores och Alessandro D’Alatri.
1995-1999

Europa talar italienska



Lavazza fortsätter sitt arbete med internationell reklam: internationella reklamkampanjer:
  - I Frankrike med affischkampanjen Bel Canto.
  - I Tyskland med kampanjen Wie in Italien.
Lavazza lanserar också sin första europeiska kampanj, där varumärket kopplas till de värden det delar med sitt ursprungsland och presenterar Lavazza som en liten smutt av Italien. Kampanjen innehåller två reklamfilmer för tv och fyra pressannonser.

1993-1994

Italiensk espresso, europeiska annonser

Lavazza utvecklar en rad olika tv-kampanjer i syfte att öka varumärkeskännedom och ytterligare främja sin expansion. Än en gång är temat italienskt – i Tyskland med Soul of Espresso-kampanjen, i Schweiz med L’Italiano vero och i Storbritannien med The Italian expression for coffee.

1993-1994

En ny kändis


I Frankrike publicerar Lavazza en anpassning av den italienska Lavazza-annonskampanjen med Luciano Pavarotti och Monica Vitti. Efter 17 år med den stora Nino ändrar Lavazza sin kommunikationsstrategi. Fyra produktambassadörer är utvalda för att undvika direkta jämförelser med Manfredi: Luciano Pavarotti, Monica Vitti, Giorgio Forattini och Bud Spencer.

1982-1992

Vinnande rader

 

Lavazzas tidiga internationella press- och tv-reklamkampanjer lanseras. Sloganen, Italiens favoritkaffe, kopplar tydligt samman Lavazza med temat ”italienskhet”, den italienska livsstilen. Bara några år senare, lanserades produkten Crema e Gusto och den presenterades, som alltid, av Nino Manfredi. Denna lansering åtföljs av en ny slogan: Crema e Gusto. När som helst är rätt. Lavazza är nu marknadsledare i Italien.

De tidiga

dagarna

1946-1979
Lavazza påbörjar en banbrytande utforskning av kommunikationsvärlden i Italien:
Från sin ikoniska logotyp till den humoristiska Carosello, och hela vägen till valet av Nino Manfredi som den perfekta ambassadören för varumärkets värderingar.
1977

Mina damer och herrar: Nino Manfredi


Lavazza ändrar sin reklamstrategi för att befästa varumärket genom att använda ett nytt kampanjformat för tv, och lägga till varumärkesambassadörernas inflytande för att stödja berättelsen: Nino Manfredi, en älskad personlighet och en kändis i ordets rätta bemärkelse. Manfredi var Lavazza-kaffet personifierat fram till 1993.
Kampanjens slogan blev vanligt språkbruk tack vare de minnesvärda raderna:
Kaffe är en njutning, och om det inte är ett gott kaffe, vad är då njutningen? Lavazza-kaffe, ju mer du dricker, desto mer piggar det upp dig!

1965

Carosello

När tv introducerades för första gången i Italien var underhållningsprogrammet Carosello det populäraste programmet. Lavazza satte såklart sin prägel med flera olika minnesvärda reklamfilmer. De tecknade Paulista-filmerna börjar visas, och Caballero Misterioso och Carmencita blev välkända med sina rim och sin komiska spanska brytning. Deras äventyr fortsätter fram till 1975

1959-1962

Vilken arom, amigos!

Med en affisch med sydamerikansk känsla, som omfattar teman som kaffe, värme och kärlek, lanseras det första industriellt producerade kaffet med landsomfattande distribution. Två år efter lanseringen får Paulistas karisma honom att bli en stjärna i en serie av komedivideor.

1946-1950

Ett nytt varumärke föds

Bröderna Lavazza lanserar det första varumärkta kaffet. Lavazza-logotypen skapas och ett mycket viktigt marknadsföringsbeslut fattas: att sälja Lavazza-blandningen i färdigförpackade påsar med Lavazza-logotypen för att annonsera varumärkesprofilen direkt. Slogan för den första Lavazza-kampanjen är Miscela Lavazza... Paradiso in tazza. (Lavazzas blandning ... Himlen i en kopp).