1989
Den första kaffemaskinen för portionskapslar lanserades, kaffebarerna blir mindre och espresso kommer till arbetsplatser runt om i världen.
1989
Innovation

År 1982 öppnade Lavazza sitt första huvudkontor utanför Italien, i Vincennes, Paris. Men inte nog med det. Det första utländska dotterbolaget, Lavazza Coffees Ltd, grundades 1990 i London för att popularisera det italienska kaffet i Storbritannien. Emilio Lavazza var ordförande för European Federation of Roasted Coffee Associations (EUCA). Företaget började betrakta hela Europa som en inhemsk marknad.

Produkt

Den automatiska distributionssektorn föddes 1989 med Espresso Point Lavazza-systemet, en espressomaskin som använder portionskapslar med färdigförpackat kaffe. Företaget förvärvade också varumärkena Bourbon och Suerte.

Kommunikation

Under den senare hälften av 1980-talet blev marknadsföringen internationell och de första kampanjerna lanserades i utländsk press och tv. Redan från början kombinerade budskapet italiensk äkthet med espressokaffe, och presenterade Lavazza som favoritkaffet för italienare i utlandet.

Fortsätt resan
1993