1993
Den fjärde generationen Lavazza gick in i företaget. Vår passion för kaffe hittar nya uttryck i konst, fotografi och design.
1993
Innovation

På 1940-talet umgicks Beppe Lavazza i konstnärskretsar i Turin. Det var där han träffade de konstnärer som han bad att utforma den första berömda kollektionen av Lavazza-figurer. Emilio Lavazza ärvde samma passion för konst och design. Hans vänskap och samarbete med Armando Testa är legendariskt och 1995 ritade den stora kreativa konstnären från Turin Lavazzas femte logotyp.

Produkt

Efter att ha förvärvat varumärkena Bourbon och Suerte lanserade Lavazza 1992 Gualtiero Marchesi-blandningen. Detta var det första steget i ett samarbete med fantastiska kockar. Marchesi var en av de tongivande kockarna vid denna tid. Claudio Caramel skapade grafiken för barsortimentet Lavazza Segno och patenterade en egendesignad kopp som fortfarande används idag.

Kommunikation

Den första Lavazza-kalendern har sitt ursprung 1993 i ett möte mellan Giuseppe Lavazza och Helmut Newton. Den var svartvit, utspelade sig i Paris och Monte Carlo, och förmedlade de starka banden mellan det Turin-baserade företaget och kaffe.

Fortsätt resan
2004