12 minuter

17 fotografiska porträtt, 17 ambassadörer, 17 globala mål för hållbar utveckling: Lavazza-kalendern blir en konstnärlig megafon för FN:s utmaning att skydda planeten 2030.

Den 29 november 2017

Lavazzas kalender ”2030 What Are You Doing?” presenteras idag:
Massimo Bottura, Jeremy Renner, Alexandra Cousteau, Andre Agassi och Carlo Petrini är några av de 17 ambassadörerna för hållbar utveckling som – i de artistiska porträtten av fotografen Platon – uppmuntrar alla medborgare, institutioner och företag att arbeta för att uppnå FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Milano den 29 november 2017 – Och du, vad gör du? Frågan som ställs i Lavazzas kalender 2018 är direkt och ofiltrerad, och den ekar kraftigt i FN:s 193 medlemsländer. Denna fråga påminner oss alla om att 2030 – den slutgiltiga tidsfrist som FN har fastställt för att omvandla planeten till en mer hållbar plats – ligger precis runt hörnet. Faktum är att 2030 redan är här i 17 fotografiska porträtt av Platon i ”2030 What Are You Doing?”: Den nya Lavazza-kalendern är den första konstnärliga megafonen för FN:s 17 mål för hållbar utveckling (SDG) för det globala scenariot. Målen diskuteras genom det konkreta engagemanget från 17 hållbarhetsambassadörer – män och kvinnor som är fast beslutna att förvandla matavfall till en måltid för de fattigaste bland oss och en plastflaska till en gemensam ljuskälla, att utbilda barn, att träna missgynnade unga människor och marginaliserade kvinnor att arbeta, att skydda havet och den biologiska mångfalden, ta itu med klimatförändringarna och kämpa för en ekonomi baserad på natur och liv.

What are you doing? Från kocken Massimo Bottura till den amerikanske skådespelaren Jeremy Renner. Från förespråkaren för vattenfrågor Alexandra Cousteau till Slow Food-grundaren  Carlo Petrini. Från tenniskungen Andre Agassi  och  Jeffrey Sachs, chef för FN:s nätverk för hållbar utveckling, till initiativtagaren till The Blue Economy Gunter Pauli och Rainforest Alliances grundare Daniel Katz. De 17 fotografierna av Platon är porträtt som ser in i själen hos de 17 huvudpersonerna och oss alla. De ställer oss en oundviklig fråga – 2030 What Are You Doing? – och påminner oss om hur nära 2030 är, alltmedan vägen för att nå de 17 målen fortfarande är mödosam. Lavazza-kalendern för 2018 – resultatet av ett kreativt projekt av Armando Testas agentur – uppmanar därför till handling, först och främst individuellt, och sedan kollektivt.

”Frågan bakom titeln på Lavazza-kalendern 2018 är direkt och medvetet provocerande. Vad gör du? Vi alla, medborgare, företag, politiska och sociala institutioner, uppmanas att svara och åta oss att göra skillnad. FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling visar vägen framåt för att skydda planeten, men 2030 kommer allt närmare och det är mer brådskande än någonsin att aktivera en positiv kraft i oss alla, säger Francesca Lavazza, som sitter i bolagsstyrelsen. Därför har vi bestämt oss för att stödja FN:s 17 globala mål och att för första gången tolka dem på ett konstnärligt sätt tack vare Platon, en mästare i samtidsfotografi. Vi vill popularisera detta universella engagemang för 2030, sprida och göra dessa frågor och deras huvudpersoner kända. Det här är det enda sättet att göra människor, särskilt ungdomar, till personer som gör verklig skillnad i framtiden. Vi vill vara grundare till en positiv revolution, inspirera och väcka sunt förnuft, för att vi ska bli ambassadörer för den förändring vi vill se i världen.”

Den sanna inspirationen bakom Lavazza-kalendern ”2030 What Are You Doing” är Jeffrey Sachs. Sachs är professor vid Columbia University och särskild rådgivare till FN:s generalsekreterare António Guterres om de globala målen. Han är en av de hållbarhetsambassadörer som porträtterats av Platon. Tillsammans med sin fru Sonia tolkar han mål nummer 17: Genomförande och globalt partnerskap. ”Alla 193 medlemsstaterna i Förenta nationerna”, säger Sachs, antog de globala målen för hållbar utveckling 2015, för att styra världen bort från de växande farorna med miljöförstöring och mot en framtid som skulle kunna kantas av välstånd, hälsa, utbildning och fred. Nu, två år senare, är vi fortfarande långt ifrån att nå dessa 17 mål, vilka visserligen är ambitiösa men ändå möjliga fram till 2030. Nyckeln är globalt samarbete, en nyckelprincip som påverkar oss alla, inte bara regeringar utan även individer, företag, universitet och andra aktörer i det civila samhället. Lavazza-kalendern prisar detta globala engagemang och påminner oss om allt som står på spel. Mitt hopp och min tro är att det kan inspirera många andra att ta sig an frågan om hållbar utveckling.”

17 KONSTNÄRLIGA FOTOGRAFIER FÖR PLANETEN

Vad gör du? Den kontroversiella kärnfrågan i Lavazza-kalendern 2018 ser dig rakt i ögonen och tränger in i ditt samvete, på ett obekvämt och ofiltrerat sätt, genom den grekiskbördige brittiske fotografen och berättaren Platons revolutionära objektiv. Han uppskattas över hela världen som ”de mäktigas fotograf”. Han har porträtterat och fångat själen och mänskligheten hos de mest inflytelserika världsledarna, affärsgiganterna och nöjesikonerna. ”Med Lavazzas kalender ’2030 What Are You Doing?’ vill vi rikta strålkastarljuset mot en ny grupp kulturhjältar och ge dem all den makt de förtjänar”, säger Platon. ”Med detta projekt har jag i min roll som kulturell provokatör velat sätta igång en respektfull debatt om de frågor som måste vägleda vårt samvete och om vikten av positivt ledarskap. För här finns ingen negativitet och inga anklagelser. Det finns bara energi och passion – därför är det en positiv revolution. Det här är 17 extraordinära berättelser, som kan vara en inspirationskälla och bli motorn bakom ett samhälle med ansvarsfulla globala medborgare, som motiveras av medkänsla och en djup anda av att vilja stå till tjänst för andra.”

Att ge FN:s 17 globala mål ett ansikte och berätta ett exempel eller ge inspiration för varje mål – det här är den stora utmaningen som Lavazza har bestämt sig för att genomföra tillsammans med Platon under Armando Testas kreativa överinseende. ”Efter tre år med att definiera ”Earth Defenders” – de moderna hjältarna som är engagerade i att mata planeten på ett rättvist och hållbart sätt i Afrika, Latinamerika och Sydostasien – blir konstnärligt fotografi en talesperson för nödvändigheten av ett universellt socialt engagemang som ingen kan ignorera. Efter Newton, Annie Leibovitz, LaChapelle, Steve McCurry och många andra mästare i samtida fotografering, har vi identifierat känsligheten hos Platon, en berättare och stor kännare av den mänskliga själen, den perfekta tolken för att konstnärligt porträttera de 17 globala målen. Den 26:e upplagan av Lavazza-kalendern markerar också en återgång, efter 16 år, till svartvitt. En återgång som genom Platons objektiv blir modern – en direkt stil utan krusiduller, som visar oss våra huvudpersoner på det mest autentiska sättet. Svartvita fotografier som manar till reflektion, djup introspektion, perfekt för ett universellt tema som åtagandet att rädda planeten”, tillägger Michele Mariani, Executive Creative Director för Armando Testa.

EN LÖPELD AV ANSVAR

Lavazza kommer genom ett integrerat kommunikationsprojekt via en tv-kampanj med fem videoberättelser att ge plats åt hållbarhetsambassadörer som Jeffrey och Sonia Sachs, Carlo Petrini, Alexandra Cousteau, Massimo Bottura och Andre Agassi. Dessutom uppmanar Lavazza-kalendern 2018 (tillgänglig online på Calendar.lavazza.com) medborgare, företrädare för institutioner, företag och alla delar av det civila samhället att bli medvetna om och förstärka räckvidden av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling fram till milstolpen 2030. Tack vare samarbetet med ASviS kan du idag engagera dig för att bli ambassadör för hållbarhet och bidra till en ”löpeld” av ansvar på sociala medier med hashtaggen #2030whatareUdoing

2030 WHAT ARE YOU DOING?

#2030whatareUdoing @Lavazza