Svenska Gastronomipriset

Svenska Gastronomipriset är en hyllning till restaurangvärldens mest lysande stjärnor. Sedan 2019 har kategorierna Baristornas Barista och Baristornas Kaffeupplevelse ingått i Svenska Gastronomipriset. Instiftandet av dessa priser ser Lavazza som ytterligare en del i arbetet med att höja statusen på kaffet som produkt och stärka baristans roll i branschen. – Vi nominerar 100 baristor som var och en får rösta fram sina favoriter i de båda kategorierna. Det fantastiska med dessa priser är att det inte är någon extern jury involverad utan det är branschen själv som röstar fram och hyllar de bästa.

 

Restaurangvärlden som är organisatör till Svenska Gastronomi Priset - har utsett Kockarnas Kock och Kockarnas Krog 26 år i rad. Lavazza är en stolt sponsor till galan och det viktiga arbete som görs för branschen.

 

Priserna som delas ut är följande: Kockarnas Kock, Kockarnas Krog, Sommelierernas Sommelier, Sommelierernas Dryckesupplevelse, Baristornas Barista, Baristornas Kaffeupplevelse, Konditorernas Konditor och Konditorernas Konditori. 

Här är alla vinnare från föregående år!

2019

Baristornas Barista 2019

Vinnare: Anthony Nguyen, Alkemisten, Göteborg

 

Baristornas Kaffeupplevelse 2019
Drop Coffee, Stockholm

2020

Ingen gala pga av pandemi

2021

Baristornas Barista 2021

Vinnare: Håkan Sävlind, Café Pascal, Stockholm

 

Baristornas Kaffeupplevelse 2021
Drop Coffee, Stockholm

2022

Baristornas Barista 2022

Vinnare: Mia Frogeli, Café Blom, Stockholm

 

Baristornas Kaffeupplevelse 2022
Café Pascal, Stockholm

Anthony Barista intervju

intervju-box-1
intervju-box-2

Citat

"Om kaféet är kroppen är baristan hjärtat. Att göra kaffe är enkelt, men att göra en riktigt bra kopp och leverera en kaffefilosofi är en utmaning. Baristor behöver vetskap, kunskap, passion och ett servicetänkande som får kaffegästen att känna något speciellt varje gång."

Anthony Huy Nguyen, vinnare av Baristornas Barista 2019.

Lavazza lämnar inget åt slumpen

Lavazza vill locka fler att engagera sig i kaffe och ha det som profession och förstås vara stolta över det. Att vara sommelier är statusfyllt, att vara barista är inte det ännu trots att hantverket är det samma. Det vill vi ändra på.

Vi tror, att höja medvetandet ett snäpp skulle göra skillnad, därför erbjuds restauranger och kaféer som vi samarbetar med utbildning i vårt training center.

Vi säljer inte på dem några kilo kaffe och säger “lycka till” utan erbjuder en utbildning utifrån deras maskiner, kunskapsnivåer och behov. Inget lämnas åt slumpen utan vi bidrar med hjälp och kunskap om hur kaffe ska malas, bryggas och serveras för att resultatet i koppen ska bli perfekt varje gång, säger Fatima Wedberg, Training Manager på Lavazza Sverige.